SCENA.hr 
Potencijalnom kupcu odjevnih predmeta dovoljna su dva poteza kako bi odlučio kupiti odjeću. To je prema ustaljenom pravilu, koji je posve opravdan, a svodi se na poznatu rečenicu: to mi se sviđa i povoljna je cijena. Kad je u pitanju kultura odijevanja i dizajna odjeće, situacije je drugačija. Kvaliteta dizajna odjeće i stilski pristup dolaze na prvo mjesto. Zato dizajneri stvaraju svake sezone nove odjevne predmete.

S obzirom na količinu predstavljenih odjevnih predmeta cijela manifestacija Fashion.hr-a mogla se održati u samo tri dana i tako u razumnom vremenu predstaviti hrvatski modni dizajn. Prezentacija modela u duhu klasične modne revije odavno je u krizi. Taj trend nije prisutan samo kod nas već je izražen i u svjetskim modnim centrima. Kako bi privukli publiku, kupce i medije traže se novi prostori, koristi se nova tehnologija i postavlja raskošna scenografija. Zato se organizator ovosezonske modne manifestacije potrudio i napravio dobru produkciju. 

Odjeća je tako postala dio snažnog i nametljivog okruženja gdje kolekcije moraju imati svoj karakter kako se ne bi izgubile u jakom vizualnom i auditornom pritisku.

U očuvanju ‘dobrih odnosa’ modna kritika je postala impotentna

Ako smo jednim dijelom ostali zakinuti za kreativno vrijedan dizajn, ako smo vidjeli neke izvedbe na razini kućne radinosti, moramo priznati da smo ostali zakinuti i u onom dijelu koji se zove modni kritički osvrt. U modnim krugovima u većini slučajeva, čast izuzecima, modna kritika svodi se na puko opisivanje odjevnih predmeta, često neargumentirano i afirmativno glorificiranje. Zato javna riječ postaje licemjerna. Takvim odnosom promovira se provincijski ukus koji se radi očuvanja ‘dobrih odnosa’ – ne želim se nikome zamjeriti, infiltrirao u medijski prostor. Kad se pojavi stručni argumentiran osvrt tada nastaje kaos.

Napisano se ne čita s dovoljno pažnje i znanja, a kritičare se napada i vrijeđa nedostojnim rječnikom. Tomu su pridonijeli i sami organizatori koji umanjuju važnost modne kritike i na njihova mjesta koja bi trebala uvijek biti u prvim redovima stavljaju one koji postaju dio scenografije.

Većina onih koji znaju i mogu napisati modni osvrt, jednostavno su postali dezerteri, pa možemo reći da je u očuvanju ‘dobrih odnosa’ modna kritika postala impotentna.

Hrvatski modni dizajn bori se i opstaje, što znači da se i prodaje

Uspjeh pojedenih modnih marki sigurno je različit. Aleksandra Dojčinović dobro i ciljano proizvodi svoju odjeću, pa tako sigurno pripada dizajnerima koji imaju poslovni uspjeh.

Za ovosezonsku kolekciju kreirala je haljine na kojima su dodatno našiveni dijelovi čipke kako bi naglasila njezin volumen. Odlučila je promovirati mini dužinu. S izvrsno odabranim modnim dodacima, nepogrešivim skladom boja, njezini modeli uvijek odišu i naglašavaju ženstvenost.

Već deset godina modni dvojac Šekeuljica i Tandarić grade modnu marku ELFS. Jasno su postavili cilj kako uspješno komercijalizirati odjeću koju proizvode. U načinu prezentacije i u odabiru tkanina pokazali su tko su njihovi potencijalni kupci. Uske haljine, naglašeno lijepo žensko tijelo, lijepi print, osnova su njihove prikazane kolekcije.

Grupi traženih dizajnera sigurno pripada i Kristina Burja. S vizijom novog pristupa modnom trendu Kristina nije kreirala klasičnu kolekciju. Ona je stvorila odlične odjevne komade koji se mogu nositi bez vremenskog ograničenja. Aktivna i moderna, dobra u kombinaciji krzna i umjetne kože, pružila je novi pristup odijevanju. Svaki odjevni komad može se kombinirati unutar kolekcije i stvarati novi izgled.

Vrlo uske hlače koje dio su kolekcije moguće je odjenuti na bilo koji dio odjeće iz ponuđene modne serije. Upravo takvim pristupom marka KRIE postala je vrlo omiljena kod javnih osoba koje često moraju mijenjati svoj modni izgled.

Ako znaš, i kad nema boje kolekcija je interesantna

Jedno bravo nije dovoljno za kolekciju Zorana Aragovića. Odan je bojama i različitim vrstama tkanina i dezena. Iz sezone u sezonu Zoran je pokazao kako se odlično igra bojom i formom. Zna kako se gradi dobar odjevni predmet i kad nema boje pokazao je ovosezonskom kolekcijom.

Vješto se poigrao crnom, bijelom i sivom stvarajući odlične kombinacije koje nisu dosadne. Maštovito je provukao i ‘utkao’ ispletene detalje i tako unio reljef i svježinu u crno i bijelo. Pokazao je svima kako koristiti ‘neboje’ i kako u kroju, formi i dodatku dezena izbjeći monotoniju crnog koja je česta pojava na modnoj sceni.

Svojim istupom da ne koristi boje pokazao je što znači kad se udruže talent i znanje i kako stvoriti odjeću koja je i kreativna i komercijala. Izvrsno riješen stilistički odabir ‘srebrne frizure ‘ izrađene spajanjem ziherica, koju je izradila Katica Topčić potaknuo je onaj revijalni tip prezentacije modela i time je postignut izvrstan atraktivni cjelokupni izgled.

Za ovosezonski make up bio je zadužen Saša Joković. Izvrsno je postavio niz zanimljivih make up formi i boja koje će zasigurno postati modni hit.

Odlična kolekcija Ivane Barač izrađena je u crnom. Koristeći vunenu male gramaže, tkaninu u mješavini sa svilom, kao i viskozu i čipku, stvorila je kolekciju u kojoj je pravilno postavljen svaki rez.

S pažnjom je u pravilnim omjerima ugradila čipku, postavila volane ili je pak klasičnom jednostavnošću ostavila ljepotu viskoze i stvorila minimalizam u kreiranju haljina. Raditi kolekcije u crnom nije jednostavan zadatak jer je svaka greška vidljiva. Njezini modeli su vrhunski izrađeni kako tehnološki tako i u konstrukciji, pa s pravom možemo zaključiti da je izvrsno i precizno postavila svoju kolekciju.

Pohvala mladim dizajnerima

Svakako treba pohvaliti organizatore što pružaju mogućnost mladim dizajnerima da prikazuju kolekcije na ovakvim manifestacijama. Oni su modna snaga i mogu biti pokretači drugačijeg pristupa modi. To su mladi obrazovani dizajneri koji poznaju što je slijed u kolekciji, kako koristiti novi pristup u odabiru tkanina i dati posve novu dimenziju.

Nedostatak u financiranju izrade kolekcija njihov je najveći problem, kao i tehnička podrška.

Za svaku pohvalu su kolekcije debitantice Ane Jagić koja je zanimljivim tehničkim rješenjem uspjela istaknuti reljef na dijelove odjeće koji neodoljivo podsjeća na automobilske gume.

Tu je i izvrsna kolekcija Katerine Smolić. Od samog početka sve do završnih komada odjeće u jednoj niti izgradila je kolekciju koja je mladenačka i duhovita. Najveći šarm je u znalački odabranim motivima zlatnog koje dobro koristi na dnevnoj odjeći kojoj to nimalo ne smeta i ne ulazi u kič .

U kolekciji Morane Krklec prevladavale su vunene tkanine u crnom i sivom. Odličnu zamisao nabora nije uspjela do kraja dobro tehnički riješiti. Skladno povučena nit vodilja u kombinaciji dva tona bila je dobra podloga da zaključimo kako dizajnerica vlada materijom, ali je potrebno puno više dorade u tehničkom smislu.

Veliko finale

U modnoj estetici vrijednosti su vidljive. Provincijski ukus vidljiv je i iz drugog reda. Zna se širiti modnom scenom, a viđamo ga i na prijemima, raznim otvorenjima, na ulici. Baviti se modnim dizajnom i pri tome koristiti sve parametre koji ga čine vrijednim trebao bi biti cilj svakog tko se želi baviti modom. Dizajneri su ti koji stvaraju i mogu utjecati na kvalitetu modne estetike. Zato su riječi modne kritike jednako važne za vrednovanje kako ne bi zavladala rezignacija.

Uz isprike dizajnerima koji su sudjelovali zadnje večeri Fashion.hr-a sa žaljenjem želimo reći da modni osvrt njihovih kolekcija nije bio moguć zbog propusta u organizaciji modnog događaja. Ali mi razumijemo, struka i modna kritika ipak nisu zvijezde … Kako bi uljudno rekli: Hvala na razumijevanju!

Logo_Scena_278_85


Članak je prvotno objavljen na portalu SCENA.hr